btn toggle

Gallery

Gallery » Danzig - Nyt Nr. 16 » Medlemsblad for Danzig Gruppen

Medlemsblad for Danzig Gruppen

Dette vil jeg personligt sætte et stort spørgsmålstegn ved. Interiøret er ganske vist "fornemt", men maden lever ikke op til sit ry! Vi var alle tre enige om, at vi havde spist betydeligt bedre (og billi­gere!) aftenen i forvejen!

Onsdag den 19. maj 1993:
Om formiddagen var vi ganske få, der deltog i et besøg i Marienkirche, hvor vi skulle bese Hans Diiringer's astrono­miske ur fra 1470. Uret, der er impone­rende 14 meter højt, var den tids største ur. Ud over tiden, viser uret, dag, måned, år, helgen kalenderen, månefa­ser og -position (indenfor få minutters nøjagtighed), solens og månens stillin­ger i Zodiac-cirklen, samt mange andre ting. Toppen af uret prydes af Adam og Eva, der slår timeslagene med køller på en klokke. Uret var i gang indtil 1553, men er først blevet restaureret nu.
Fremvisningen blev foretaget af hr. dr. Dwar....?, som står for restaureringen.

Eftermiddagen var vi turister på egen hånd.
Om aftenen var Peter og Jens alene, idet jeg var på privat besøg hos en frimærkeforbindelse.
Jeg kom hjem ved 1-tiden. Peter havde fået sig en god lur og foreslog, at vi tog af sted med det samme. Da vi allerede havde betalt, hvad vi skyldte på hotel­let, kunne vi tage af sted med god sam­vittighed.
Derfor blev Jens vækket og bilen blev vendt mod Swinousche, hvor vi satte Jens af ved færgen.
Peter og jeg fortsatte mod Stettin og den tyske grænse.
Vi ankom til Haderslev ved 17-tiden, hvor Peters kone havde middagsmaden klar.
Efter en times tid fortsatte jeg til Aal­borg, hvor jeg ankom - godt træt - ved 21-tiden.

Turen havde været en stor og god ople­velse!
Vi havde truffet en masse nye menne­sker og mit personlige indtryk af Gdansk var så stort, at jeg ikke behøve­de megen overtalelse af min kone, for at droppe vore hidtige ferieplaner, og ændre dem til en tur til   Gdansk! Jeg var således tilbage i Gdansk allere­de en måned efter!  men det er en helt anden historie!

Slutteligt skal jeg fortælle, at der fra polsk side blev optaget en videofilm under besøget i Gdaiisk.
En kopi af denne video vil jeg forsøge at fremvise i forbindelse med vort næste medlemsmøde den 19. november 1993 i Tåstrup.
Interesserede medlemmer kan låne video'en, som er indspillet i VHS for­mat og varer små 3 timer.

Tekst til side 29:
Udsigt op gennem Langgasse.

Edward HadasT, tolken og museumsdi­rektøren foran Dwor Athusa.

Tekst til side 30:
Der smages på Piwa Athusa:
Peter, Karl Kniep (bøjer sig frem), museumsdirektøren, en hollacender, Jens og Giles med ryggen til og Betty.

Slottet og kirken i Marienburg borc).

argang Nr. 16 August 1993, Seite 31.